Thursday, July 3, 2008

عروسه من غير شبكه... ليه



إسراء عبد الفتاح قالت على الفيس بوك اضراب شوفوا جرالها إيه.
وانتوا قولتوا عروسه من غير شبكه "احضرونا ياجماعه انا باتكلم مع جروب جديد على الفيس بوك"
أنا: عروسه من غير شبكه ليه ان شاء الله ؟
الجروب:عشان نسبة العنوسه ارتفعت في مصر والغريبه ان نسبة الولاد اكبر من البنات5.5 مليون للولاد و3.5 للبنات.
أنا: ماترتفع وإيه يعنى؟ هو ده حل؟!!
الجروب: ماهي ارتفعت بسبب المغالاه في المهور والشبكات ومتطلبات الجواز.
لا والله ماتصلوا بينا على النبي بقى, ده المهور لغوها من ايام ستى وستك , والمهر دلوقتى بيكتبوا بيه شيك على بياض او كمبياله بمبلغ اقصاه خمسه وعشرين قرش فقط لا غير, وتكاليف الجواز خلاص قسموها مناصفة بين العريس والعروسه, وفي اول قعده للعريس مع ابو العروسه مش التانيه , وقبل مايطلب ايدها منه بيقوله ايه بص ياعمو من غير زعل كده احنا نتعامل انجليزي انت عليك 1-....., 2-...... 3-....... وانا كفايه عليّا كده. وكده يبقى انا اللي متحمل اكتر. انا كنت ناوي اخليها فيفتى فيفتى بس خلالالالالالالالالالاص ياااااااااااالا مش خساره في بنتك انا خليتها عليّا.
ومش قبل بس ده حتى بعد الجواز ممكن يكون البيت مفتوح بحس باباها وعادي جدا , ماهو الراجل مش بس بكلمته الراجل برعايته لبيته واسرته وكفايه نورك عليّا .
طب إيه رأيكوا في عروسه من غير شبكه, من غير شقه ولا مشقه , والقايمه ورقه فاضيه , من غير فرح ولا فرحه, من الاخر عروسه مالهاش لازمه. والخطوه الجايه جوازه من غير عروسه.
الجروب: لالالا مش كده خالص احنا بنقول نتكافل عشان نحل مشكلة العنوسه.
ياأمي افهمي ربنا قال المهر والمؤخر دول حقك شرعا, والشبكه هديه تفرحك, وانتى عمّااااااااااله تتنازلي عن حقوقك بمنتهى البساطه, وهو تقدري تقوليلي اتنازل عن ايه؟؟؟
وماتقوليليش لو معاه مش هيتأخر , عرفتى منين انه مش هيتأخرلأ بقى هيتأخر ومش بعيد مايجيش كمان.
وعلى فكره انتوا كده بتدوهم الفرصه يقولوا واقعين , بايرين , راميين روحنا عليهم ومعاهم حق.
الغالي ثمنه فيه برضه, يعنى لا تعب في انه يوصللك مانتى اللي روحتى وقولتيله بحبك, وقبل مايقوللك وانا كمان طلبتى ايده "مفيش وقت نضيعه"
وبواسطه تبع باباكي شغلتيه , وبلاها الشبكه اللي هتقف في طريق سعادتكم,حد يبص للشبكه وهو داخل على الجنه ونعيمها ده حتى يبقى اهبل, وآآآآآدي ياسيدي مفتاح الشقه , ومطبقه ايدك في مبلغ ومخبيّاها ورا ظهرك وعلى جيبه عدل عشان توهمي نفسك انك ماشيه جنب سبع البرمبه,
خد ياراجل ماتتكسفش هو في فرق بين الراجل واللي هتبقى مراته؟!
أنا بجد متغاظالكم , انتوا قلبتوا الآيه لإن ده الاستثناء مش القاعده,وانتوا كده بتسعوا لتعميم الإستثناء.
القاعده بتقول إن البنت ليها حقوق ربنا قال عليها عشان يحافظ عليها ويأمنها ويفرحها .. تاخدها.
الاستثناء إنها تتنازل عن حقها وعن فرحتها بإرادتها , واعتقد إن حتى الإستثناء محتاج استثناء إنه يكون حد يستاهل , ومقدر تضحياتها قوي قادر يحميها ويخاف عليها ضعيف قدام طلباتها.
انا قاطعتك كتير بس اخر حاجه عايزه اقولها كوفرتينا على مين ؟
لو قولت على العريس هتاكلونى, يبقى على الاتنين , وكده العريس كسبان والجوازه من مجاميعه داخلالها في الإتنين جنيه ونص يابلاش.

5 Comments:

At September 1, 2008 at 1:31 PM , Anonymous Anonymous said...

بصي ياسارة انا عايز اقولك حاجة
طبيعي ان الست لما هتتجوز هتبقي متجوزة واحد مأمنة له وإلا لو شاكة فيه ومخونة يبقي ليه تتجوزه اصلا
بخصوص الشبكة انا شايف انها مادام هي موافقة على كدة وبمزاجها يبقي ايه المشكلة
اما بالنسبة لموضوع الفرح فأقل فرح دلوتي بيتكلف 10000جنيه ودة لوكان في مكان متواضع طيب ايه المانع بقي لو الأتنين وفروا الفلوس دى واتفسحو بيها بعد الجواز دول ممكن يعملو عمره بيها وكمان يتبقي فلوس يقضوا بيها اسبوعين عسل في مكان كويس قوي
مش المفروض يطلع عين العريس ويتكلف اكتر من طاقته علشان يثبت للعروسة واهلها انه شاريها وبيحبها لكن المعقول كويس اما بقي بالنسبة للعريس اللي يوافق ان اهل مراته يصرفوا عليه وعلى بيته يبقي لا مؤاخذة مش راجل محترم لأن اي كلمة هيتقاله احنا اللي كنا بنصرف عليك وعلى بيتك وساعتها هو مش هيقدر يتكلم
المفروض الراجل يصرف على بيته من فلوسه ومراته تعيش معاه على قد دخله طالما هي وافقت على ظروفه من الأول
ارجو انك تتقبلي رأيي
وتحياتي ليكي

 
At September 1, 2008 at 2:25 PM , Blogger *الخاتــــIraqi Ladyـــووون* said...

أنا مع رأي الشرع بموضوع المهور..

تعرفي؟ آني لما اتزوج مو ناوية أسوي لا حفلة و لا شي، مجرد عزومة صغيرة و البس البدلة البيضا ، و فلوسي و فلوس عريسي نتهنى بيها انا و هو و لا إيه؟
هههه قاعدة أرسم و اخطط للمستقبل و هو العريس وين يا حظي

تقبلي تحياتي و شكراً لطرحك الموضوع

 
At September 2, 2008 at 5:35 PM , Blogger sara said...

بص يامصطفى.اختلاف الرأي لا يفسد للود قضيه.وانا احترم وجهة نظرك

 
At September 2, 2008 at 5:37 PM , Blogger sara said...

ان شاء الله تلاقي احسن بني ادم ربنا يوفقك. وانا كمان مع رأي الشرع.
سعيده اني اتعرفت عليكي

 
At August 30, 2009 at 5:39 AM , Blogger دعاء العطار said...

السلام عليكم

طب مش تقوليلنا ياشيخه انك بتتكلمى عننا طب بدل ماتقولى كلام ع لسانا ممكن تكونى فهماه غلط ماتسالينا احنا واحنا اكيد يعنى هنرد عليكى
اوحتى كنت اكتبى الموضوع فى الجروب عشان نتناقش كلنا ونفهمك اللى انتى فاهماه غلط يالا ياسيتى حصللللل خيييييير نيجى بقى لكلامك عننا وعن الفكره

:::::::::::::::::::::::::::

ليه عروسه من غير شبكه ؟

انتى قولتى اننا بنقول عشان مشكلة العنوسه

تصدقى باالله بقى ان انا صاحبة الفكره لما فكرت فيها مكانش فى بالى اطلاقا ان السبب العنوسه وده ممكن تقريه فى موضوع رفقا ياعمنى رفقاً
موضوع العنوسه ده اتوجد بعدين لكن مش السبب الرئيسى

طب اييييييه السبب الرئيسى ؟

السبب الرئيسى ياسبتى ان انا مش بقتنع باى حاجه لمجرد ان اللى قبلنا عملها لااااازم افكر واشوف هى صح ولا غلط

الشبكه زى مانتى قولتى هددددددديه مجررد هددددديه ومع ذلك لو بصيتى ع الجوازات هتلاقى جوازات كتييير بتتفشكل عشان الشبكه اللى هى هديه عشان البنت ماتبقاش اقل من بنت عمها او خالتها

طيب هل الشبكه ليها اساس فى الدين ؟

لاء اطلاااااااقاً الاساس فى الدين المهر اللى انتى لسه قايله عنه انه بقى خمس وعشرين قرش يعنى الاساسيات اللى فى دينا سبحان الله بقت كماليات والكماليات بقت اساسيات

عجبت لك يازمن

يعنى الشبكه عادات وتقاليد فقطط ولا تتعدى كونها ذلك

تانى حاجه بقى اننا مش ضد الغاء الشبكه فقط ولكننا ضد كل شىء مبالغ فيه فى الزواج وحضرتك هتعرفى كده لو متابعه الجروب

يعنى المغالاه حتى لو فى جهاز العروسه وده برضه هتلاقيه فى موضوع رفقاً ياعمى رفقاً

يعنى الاصل اننا كنا نلغى العادات والتقاليد اللى مالهاش اى لازمه بل بالعكس بتبقى مجرد عائق فى الزواج وممكن تتفشكل بسببها زيجات كتييره

تالت حاجه انتى بتقولى ان الاهل بيبقوا متساهلين كتييير اوى مع العريس !!!!!!!

دى بقى الاستثناءات مش القاعده لان القاعده والاغلب والمعظم مش بيحصل كده اطلاااااقا ولو كلامك صح مكانش الشيوخ نبحوا صوتهم فى المناداه بتخفيف تكاليف الزواج

رابع حاجه بقى

ان انتى بتقولى لا شقه ولا مشقه وولا مهر

اولا ماينفعش مايبقاش فيه شقه وعمرررررنا ماقولنا كده لان دى من اساسيات الزواج اما بقى المهر فانا لسه قايلالك ان ده اسااااااااااسى وده اللى فرضه علينا الدين وهنا مانقدرش نتكلم

نيجى بقى لكلمة " الغالى تمنه فيه " اللى انتى قولتيها

اللى انا اعرفه ان الجمله دى بتتقال بسسس للسلع اللى بتتباع لو حضرتك بقى شايفه ان البنت سلعه فانا مش شايفاها كده نهااااااائى

البنت شخصيه كيان مش هنديها للى يدفع اكتر لكن هنديها لصاحب الخلق والدين اللى هو شخصيه برضه زيها عشان كده ماتتغظلناش ولا حاجه

اخر حاجه بقى حضرتك بتقولى انك متمسكه بالشرع

طب حلو اوووووووووووى

الشرع بيقول :

" اذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه "

" اقلهن مهوراً اكثرهن بركه "

يعنى اكثرهن بركه مش اقلهن قيمه ولا حاجه يااستاذه ساره

سيدنا عمر بيقول

" لا تغالوا فى صداق النساء فلو كان مكرمة فى الدنيا او مثوبة فى الاخره لزوج النبى بناته او لتزوج بالمهور الغاليه "

ده غير طبعا قصة زواج سيدنا على من السيده فاطمه اللى هى افضل نساء العالمين وبنت سيد الخلق ومعروف ان زواجها كان بدرررررع

::::::::::::::::::::::::::::::
بس ياساروره اتمنى انك تكونى فهمتى الفكره صح وكنت اتمنى انى افهمهالك اول ماكتبتى الموضوع لكن انا مااعرفش اساسا انك كاتبه موضوع عننا الا لما كنت بقلب فى جوجل عن عروسه من غير شبكه

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home