Sunday, March 1, 2009

صقر المعازه

أركب العربيه دي من المترو وأنا اللي لازم أركب سيدات "صدفه" ممكن أنا وإنت نقول عليها كده لكن ربنا مفيش حاجه في كونه صدفه.
قعدت حاولت أركز واشوف ريحة المخلل اللي شايلاني جايّه منين , وقعت عيني على وشه الجميل وهو بيفترس الساندوتش ... الله على شكله الله.
وعينيّا لسه معاااه .. بيقوم يقعد ست مكانه وهو بيآكل قالتله كمل أكلك قاللها لأ إتفضلي اقعدي وعزم عليها بأكل من اللي في إيده ... الله البراعم هايرجعولنا الرحمه وإحترام الكبير بعد مانضربنا في أخلاق الشباب .
واقف بيكمل أكله حس إن أنا متابعاه بعنيّا
هو : والله أنا جاي جري ... الكلام ليّا ، وأنا بحاول اوسعله مكان نفسي يقعد جنبي قولتله ليه؟؟؟
هو: إتصلوا بيّا وقالولي تعالى بسرعه إبن عمك في القفص.
أنا: قفص إيه ويعني إيه؟؟
هو: اتقبض عليه وهو بيبيع أذكار في المتروبيقولوا ماتبيعوش في المترو ممنوع.
أنا :ياحبيبي وإنت إزاي هاتطلعه؟ لازم محامي.
هو: خدت من الراجل اللي باشتغل معاه 10 جنيه من يومية بكره هادفع الغرامه وبيطلعوه ماهي مش أول مره.
أنا : إنت في سنه كام يامحمد ؟؟ وليه عمك أو أي حد كبير مايتصرفش ؟؟
محمد: اولى إعدادي , أصل أنا باحبه أوي لانه صاحبي وشبهي وجدع معايا اوي , وأهله ممكن يتأخروا عليه , واول ماتقبض عليه ملّّّى نمرتي لأصحابه وقالهم محمد هايتصرف .
أنا: هو إنت معاك موبايل؟؟
محمد : آه جايبه للمهم.
أنا :ممكن نمرتك عشان نبقى اصحاب؟؟؟
محمد: أنا مسجل نمرتي بصقر المعازه لاني مش حافظها خديها .
أرهقته بأسئلتي وفضولي لإني أعرف عنه كل حاجه, وبمنتهى عزة النفس والحياء والإختصار كان رده عليّا , كان موجوع أوي وأنا طول الوقت حاسّه إني محتاجه اغمض أوي وافتح مستنيه الصوره تكبر لفوق ويكمل طول الراجل اللي قدامي واوصل لصلعته عشان اقدر اصدق اللي باسمعه .
انا : تعرف أنا كمان رايحه سور الأزبكيه وهاننزل سوا نفس المحطه .. ترتيب ربنا..لأمش صدفه.
نزلنا ماسكين ايدين بعض في التحرير وهانركب مترو العتبه. كان خايف عليّا من المترو وهو جاي وبيبعدني بإيده.
سألته فين القفص هاجي معاك.
قاللي في المترو بس لأ امشي إنتي ، جاله تليفون من اصحاب إبن عمه وقالوله بسرعه تعالى قبل مايعدي الجمعه لو قعد لبكره هايتعرض على النيابه.
دي مفردات يتحملها عقل طفل في سنه!!! .. لأ مستحيل.
صممت أروح معاه رغم خوفي بس مش انا بقى اللي هاستعيل , وقفت بعيد ، محمد طلع 10 جنيه من جيبه بيديهم للظابط ، زقه بإيده وقال له إبعت حد من أهله.
قربت من الظابط " ماهو من أهله وهايدفع الفلوس ايه المشكله؟؟"
قاللي لازم حد كبير من اهله ببطاقه يضمنه.
سيبنا الظابط, وشوية اطفال اصحاب ابن عمه وقفوا معانا وحكولنا ان العسكري امبارح كان عايز يعمل فيه حاجات وحشه وانهم لمو من بعض النهارده وجابوله اكل كان ميت من الجوع ، محمد طلع فلوس وحلف عليهم بيها وهمّ كمان حلفوا له لأ مايصحش.
شدني من وسطهم وكان مستعجل جدا " عايزه حاجه؟؟ هامشي أنا بقى الحق ارد على البلد حد يعملله اكل ويجيله بسرعه " بيكلمني وهو واخدها طيرااااااان .
ايه كل ده!!! يادوب هاينسى وامه هاتعوضه موت ابوه لالالالالا ينسى الإتنين بالمره ، قبل مايتربى مسؤول منه تربية اتنين اخوات صغيرين بأكلهم بشربهم بغسيلهم ، الشغل قبل اللعب .
ومحمد " رااااااضي وابتسامتي مش هاتفارقني وسابغلك يادنيا شعري اسود أداري بيه شيبك، اللي انا فيه ده في ظاهره العذاب بس الباطن كله رحمه من رب العباد"
عنده حق ده اعداد إلهي قوه وشجاعه وحسن تصرف ورجوله وصبر واستاذ كبير بيلقن الناس دروس من غير مايقصد ، صداقته فخر وشرف ليّا ،اضافلي كتيرمن مره واحده ، يارب تدوم صداقتنا هاكسب كتير. ياترى بعد سنه ممكن اكون اتعلمت منه إيه؟؟؟
• المعازه ده إسم قبيلة مح
مد

1 Comments:

At March 8, 2009 at 12:44 AM , Anonymous Anonymous said...

ما شاء الله عليكي يا سارة اسلوبك جميل جداااااااااااااا

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home